Details

الـمركز يـبدأ استـطلاعا للـرأي حـول الجـوائز البنـكية

NCSI begins first ever poll on bank prize schemes

11/27/2016

بدأ المركز استطلاعا للرأي حول الجوائز التي تقدمها البنوك بالسلطنة حيث يهدف الاستطلاع الذي يستمر حتى 15 ديسمبر  لقياس مدى رواج الجوائز والسحوبات المالية المقدمة من قبل المصارف وتأثيرها على جذب المودعين وتشجيع الاستثمار في القطاع المصرفي بالسلطنة.

ويسعى المركز من خلال الاستطلاع إلى توفير معلومات ومؤشرات هامة  عن اتجاهات الأفراد حول  عدد من الاعتبارات الخاصة بالجوائز والسحوبات المالية التي تقدمها المصارف من خلال معرفة المعايير التي يتبعها الأفراد في اختيار البنوك التي يتعاملون معها ومدى رواج الجوائز والسحوبات التي تقدمها البنوك وكذلك مدى معرفة الأفراد  لشروط الجوائز البنكية وآلية توزيعها ، وتقييمهم حول شفافيتها .

ويستهدف الاستطلاع المواطنين والمقيمين في السلطنة ممن هم في عمر 18 سنة أو أكثر والذين يمتلكون حسابات لدى البنوك الموجودة في السلطنة . ويبلغ حجم العينة   3000 فرد (كحدٍ أدنى )من مختلف محافظات السلطنة ، ويتيح هذا العدد الحصول على تقديرات لأغلب النسب المراد تقديرها في الاستطلاع على المستوى الإجمالي للسلطنة  ومستوى المحافظات في حدود هامش خطــأ لا يتعدى 3% .

وسيتم جمع البيانات الخاصة بالاستطلاع عن طريق الاتصالات الهاتفية ، وتمتاز هذه الطريقة بتوفير الوقت والجهد وتكلفة جمع البيانات، مما يتيح إمكانية إجراء الاستطلاع بشكل دوري. كما أن أسلوب الاتصالات الهاتفية مناسب لموضوع الاستطلاع،  من حيث سهولة وعدد الأسئلة بالاستمارة . وسيتوفر الاستبيان باللغة الانجليزية وبلغة الأوردو أيضــا ً من أجل استفتاء أراء المقيمين الذين لا يجيدون اللغة العربية.​

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

The (NCSI) has started the Sultanate's first ever public poll on the prize schemes offered by Oman's banks. The poll, which began on 27 November 2016 will end on 15 December 2016.

The poll will cover randomly selected people in Oman belonging to all nationalities, and seeks customers' perception on prize schemes and their fairness and other related issues.

The poll will look at various aspects of prize schemes, including whether the customer chose a particular bank account because of the relevant prize scheme offered by the bank, whether the customer was adequately informed of the terms and conditions of the prize scheme and whether the customer may opt to cancel the account if the bank cancels the scheme.

Are the prize schemes in compliance with the customer's religious beliefs, and do the customers prefer big prize draws every year or small draws every month or quarter are also part of the questionnaire.

Other questions include whether the prize schemes will encourage more savings, and whether they can be considered a good investment option. Will prize schemes strengthen customer loyalty, as well as whether low interest rate is the reason for the popularity of such schemes are also explored through the poll.

It also asks whether the customer believes that the prize draws are held in a fair and transparent manner, and seeks to know if they prefer cancellation of prize schemes in favour of higher interest rates.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character  
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman