Details

المـركز ينـفذ استـطلاع رأي العمانـيين حـول السـياحة

National Center for Statistics and Information conducts survey on tourism

3/21/2017

بدأ المركز استطلاع راي العمانيين حول السياحة والذي يهدف لتوفير معلومات ومؤشرات هامة عن وضع السياحة المحلية في السلطنة  بحسب الخصائص الديموغرافية والاجتماعية الأساسية  وحسب طبيعة المواقع السياحة .

الوجهات السياحية المفضلة

وسيتم ذلك من خلال معرفة أكثر الوجهات السياحية المفضلة التي يرتادها العمانيون في السلطنة  ومعرفة أولويات السائح من حيث المرافق والخدمات السياحية و قياس مدى رضا العمانيين عن الخدمات والمرافق السياحية في السلطنة ومعرفة أهم جوانب النقص في تلك الخدمات إضافة على رصد مقترحات أفراد المجتمع للإرتقاء بالخدمات والمرافق السياحية.. ويستهدف الاستطلاع العمانيين ممن هم في عمر 18 سنة أو أكثر حيث يبلغ حجم العينة  المزمع استطلاع آرائها  1500 فرد (كحدٍ أدنى )  من مختلف محافظات السلطنة ، ويتيح هذا العدد الحصول على أغلب النسب المراد تقديرها في الاستطلاع على المستوى الإجمالي للسلطنة ومستوى المحافظات في حدود هامش خطــأ لا يتعدى 3 % .

الاتصالات الهاتفية

وسيتم جمع البيانات الخاصة بالاستطلاع عن طريق الاتصالات الهاتفية وذلك باستخدام الهاتف الثابت والهاتف المتنقل  حيث تمتاز هذه الطريقة بتوفير الوقت والجهد وتكلفة جمع البيانات، مما يتيح إمكانية إجراء الاستطلاع بشكل دوري. كما أن أسلوب الاتصالات الهاتفية مناسب لموضوع الاستطلاع،  من حيث سهولة وعدد الأسئلة بالاستمارة .

الجدير بالذكر أن هذا الاستطلاع يأتي انطلاقا من كون السياحة ركيزة أساسية من ركائز الخطة التنموية الخمسية التاسعة، وأحد  أهم المجالات التي يعول عليها في تنويع مصادر الدخل الوطني الأمر الذي جعلها تحظى باهتمام  كافة الفئات . وتقوم العديد من دول العالم كما هو الحال في السلطنة بتنفيذ مسوحات دورية بهدف تقدير أعداد السائحين وإنفاقهم  ، كمسح السياحة الوافدة ومسح السياحة المغادرة ، و مسح السياحة المحلية بالإضافة إلى المسوحات الخاصة بالمواسم السياحيةوتشير الإحصاءات الصادرة عن المركز الوطني للإحصاء والمعلومات  بأن إجمالي إنفاق السياحة الداخلية لعام 2015(تشمل السائحين الوافدين من الخارج والمقيمين في السلطنة ) مليار و 265 مليون ريال عماني .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

​The (NCSI) launched a survey on Oman's Tourism on 21st March, 2017, to collect important information and indicators on the status of local tourism in the Sultanate according to the basic demographic and social characteristics as well as the nature of tourist sites.

Popular tourist destinations 

The survey will focus on Omanis and will consider various topics including the most popular tourist destinations frequented by Omanis in the Sultanate, the major deficiencies in tourism related services, and the tourists' priorities in terms of tourist facilities and services.  It will also measure Omanis' satisfaction with the services and tourist facilities in the Sultanate.

The survey targets Omanis aged 18 years and above, with a minimum sample size of 1,500 across the governorates of the Sultanate. The margin of error is kept within 3%.

Telephone enquiries

The data will be collected through telephone enquiries. The telephonic survey method was chosen as it is relevant to the subject of the survey, and also more appropriate in terms of ease of execution and the number of questions.

It is worth noting that the survey is significant given that tourism is one of the pillars of the ninth five-year development plan and is one of the most important areas in terms of economic diversification. According to statistics released by the National Center for Statistics and Information, total internal tourism expenditure for 2015 (including tourists from abroad and residents in the Sultanate) stood at RO 265 million.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman