Details

2,82% ارتـفـاعا بالتـضـخم فـي مـارس

Inflation up 2.82%

4/11/2017

​​​شهد معدل التضخم بالسلطنة خلال شهر مارس 2017 ارتفاعا نسبته 2.82% مقارنة بالشهر المماثل من العام 2016 وفق ما أظهرت أحدث البيانات الصادرة عن المركز حول الأرقام القياسية لأسعار المستهلكين بينما ارتفع بنسبة 0.11% مقارنة بفبراير 2017.

ارتفاع مؤشر الأسعار

ويعزى ارتفاع مؤشر الأسعار خلال شهر مارس 2017 مقارنة بالشهر المماثل من عام 2016 م إلى ارتفاع أسعار مجموعات رئيسية كمجموعة السكن والمياه والكهرباء والغاز وأنواع الوقود الأخرى بنسبة 2.19% والنقل بنسبة 10.83%. كذلك ارتفعت أسعار مجموعة المواد الغذائية والمشروبات غير الكحولية بنسبة 0.36% والملابس والأحذية بنسبة 0.01% والأثاث والتجهيزات والمعدات المنزلية والصيانة المنزلية الاعتيادية بنسبة 1.53%.  كما ارتفعت أسعار مجموعة التعليم بـ2.85% والمطاعم والفنادق بـ0.38% والسلع والخدمات المتنوعة بنسبة 1.59% والثقافة والترفيه بنسبة 0.49% فيما انخفضت مجموعة الاتصالات بنسبة 3.02% ومجموعة الصحة بـ0.13%.

على مستوى المحافظات

وعلى مستوى المحافظات شهدت محافظة شمال الباطنة أعلى معدل ارتفاع بالتضخم بنسبة 3.55% يليها محافظات ظفار بنسبة 3.28% والداخلية بنسبة 3.02% ومسقط بنسبة 2.61% والظاهرة بنسبة 2.27% وشمال وجنوب الشرقية بنسبة 2.17% والبريمي بـ1.64%.ومقارنة بالشهر السابق ارتفع المؤشر العام لأسعار المستهلكين بنسبة 0.11% حيث ارتفعت أسعار مجموعة السكن والمياه والكهرباء والغاز وأنواع الوقود الأخرى بنسبة 0.14% والنقل بـ0.33% والأثاث والتجهيزات والمعدات المنزلية والصيانة المنزلية الاعتيادية بنسبة 0.01% والمطاعم والفنادق بـ0.07%.وبالمقابل استقرت مجموعة المواد الغذائية والمشروبات غير الكحولية وكذلك مجموعات  الملابس والأحذية والصحة والاتصالات والتعليم فيما انخفضت أسعار مجموعة السلع والخدمات والمتنوعة بـ0.04% والثقافة والترفيه بـ0.01%.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Oman's year on year consumer inflation in March touched 2.82%, on the back of a 10.83% rise in prices of the transport set along with a 2.19% price hike in the housing, water, electricity, gas and other fuels set.

According to the latest consumer price index report from the (NCSI), food and non-alcoholic beverages set prices rose 0.36%, while tobacco prices surged 24.38%. Clothing and footwear went up 0.01%, and furnishings, household equipment & routine household maintenance prices increased 1.53% in March, compared with last year prices.

Health and communications

Health and communications sets logged a price fall of 0.13% and 3.02% respectively. However, recreation and culture as well as education saw prices rise by 0.49% and 2.85%, while restaurants and hotels set recorded a price increase of 0.38%. Prices of miscellaneous goods and services went up 1.59%. In the food and beverages set, bread and cereals prices fell 1.29%, while meat prices rose 0.45%. Fish and seafood too logged a price rise of 4.77%, while prices of milk, cheese and eggs declined 2.01%.

Prices fell across oils and fats, and fruits subsets at 0.18% and 1.17% respectively, in contrast with a 3.12% rise in the vegetables subset. Sugar, Jam, Honey & Confectionary prices went up 0.33%, whereas other food products prices decreased 0.44%. Non-alcoholic beverages registered a 0.51% price rise in March, compared with prices for the same month last year.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character  
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman