Details

ضمن برنامج جامعة الدول العربية للاطلاع على التجارب الاجتماعية الرائدة المركز يستقبل وفدا من مسؤولي التنمية الاجتماعية بعدد من الدول العربية

NCSI receives Arab delegations on social development

12/12/2017

استقبل المركز (الخميس 7 ديسمبر) وفدا من مسؤولي التنمية الاجتماعية بعدد من الدول العربية للاطلاع على تجربة المركز في دعم مسيرة التنمية الشاملة التي تشهدها السلطنة بمختلف جوانبها الاقتصادية والاجتماعية وذلك ضمن برنامج تبادل الزيارات للاطلاع على التجارب الاجتماعية الرائدة الذي تنظمه جامعة الدول العربية.

وتعرف الوفد على الدور الذي يقوم به المركز في ما يتعلق بتعزيز المعرفة في السلطنة وكذلك مهام المركز واختصاصاته وهيكله التنظيمي كما اطلع الوفد على تجربة السلطنة في العمل الإحصائي وكيفية توظيف البيانات لتحقيق أهداف التنمية المستدامة وذلك من خلال رفد صناع القرار بالمؤشرات والبيانات الصحيحة التي تعزز من الخطط التنموية والرؤى المستقبلية للسلطنة، واطلع الوفد كذلك على الخدمات التي يقدمها المركز لمختلف شرائح المجتمع من مؤسسات حكومية وخاصة وأفراد.

وقال المستشار طارق نبيل حسن النابلسي مدير إدارة التنمية والسياسات الاجتماعية مسؤول الأمانة الفنية لمجلس وزراء الشؤون الاجتماعية العرب انه انطلاقا من اعتماد سياسات التنمية الاجتماعية والاقتصادية على البرامج الإحصائية وما توفره من بيانات ومعلومات ودورها في تحقيق أهداف التنمية المستدامة .. حرص الوفد على زيارة المركز الوطني للإحصاء والمعلومات, مثمنا التجربة الرائدة للمركز بصفته الجهة المنوط بها جمع البيانات والمعلومات والأرقام في آلية تتم عبر تقنية متقدمة مشيدا أيضا بتطبيقات الهواتف الذكية التي يتيحها المركز مثل (جولة في عمان) و(بنكي) و(وقودي) وكذلك اعتماد هذه التطبيقات على خريطة الأساس كمصدر رسمي موثوق تعتمد عليه البيانات المكانية وهي الخريطة التي أعدها المركز. وقال إن جامعة الدول العربية وجهت دعوة للمركز الوطني للإحصاء والمعلومات لحضور حلقة عمل حول مؤشرات الفقر متعدد الأبعاد والتي ستعقد في مدينة شرم الشيخ بجمهورية مصر العربية والتي ستناقش ربط المؤشرات والبيانات بدعم سياسات الدول لتحقيق خطة الأمم المتحدة للتنمية المستدامة 2030 خاصة وأن المركز يلعب دورا بارزا لدعم سياسات السلطنة لتنفيذ خطة التنمية المستدامة 2030 كما أن من ضمن أهداف دعوة المركز للمشاركة بهذه الحلقة اتاحة الفرصة للدول العربية للاستفادة من تجربة المركز في هذا الصدد خاصة وأن الحلقة تجمع الجهات المسؤولة عن الإحصاء في الدول العربية.  كذلك قال النابلسي إن جامعة الدول العربية عرضت على المركز الوطني للإحصاء والمعلومات المشاركة في المسح الأسري العربي حيث تتطلع الجامعة إلى اثراء هذا المشروع الهام من خلال مشاركة المركز مضيفا ان الوفد الذي يضم ممثلين من 16 دولة عربية سيعمل على نقل تجربة المركز إلى هذه الدول الأمر الذي يفسح المجال لتبادل الخبرات وابرام اتفاقيات التعاون.

وشاهد الوفد الزائر عددا من العروض المرئية حيث تعرف الوفد على استراتيجية المركز القائمة على بناء القدرات الإحصائية وبناء قواعد معلومات وطنية مع توظيف التقنيات الحديثة والشفافية في إتاحة المعلومات وتوثيق العمل الإحصائي. كما تعرف الوفد خلال العرض على مراحل العمل الإحصائي التي تبدأ بصناعة الرقم الإحصائي ومن ثم صناعة المعلومة التي تفضي إلى صناعة المعرفة بالإضافة إلى تقديم نبذة عن الإصدارات التي يصدرها المركز سواء المتعلقة بالإحصاءات الدورية أو الدراسات التحليلية والاستشرافية. وتناول العرض أيضا المشاريع الواعدة التي ينفذها المركز مثل التعداد الإلكتروني 2020 والمشاريع المقترنة به ومشروع البيانات الضخمة والبيانات المفتوحة.

وتعرف الوفد كذلك على دور المركز في استضافة المكتب الوطني للتنافسية المعني بتحسين تنافسية السلطنة والاشراف على جهود رفعها في منظومة المؤشرات الدولية مع اقتراح القوانين والسياسات اللازمة وقياس ومتابعة تقييم القدرة التنافسية للسلطنة على المستويين الإقليمي والدولي وبناء القدرات الوطنية في مجال تعزيز التنافسية وتحليل التقارير الدولية.

وفي عرض مرئي تحت عنوان (متواجدون حيث تكون) تعرف الوفد على أحد أهم آليات الاتاحة المعلوماتية والمتمثلة في الشراكة الناجحة مع وسائل الإعلام المحلية والأجنبية والتي تعمل على تغطية جميع الفعاليات التي ينفذها أو يشارك بها المركز بالإضافة إلى نشر التقارير الدورية والبيانات والمعلومات الصادرة عن المركز. كما تطرق العرض إلى تجربة المركز في التواجد على قنوات التواصل الاجتماعي عبر خدماته المقدمة عبر تطبيق واتس اب أو صفحاته الرسمية على تويتر وفيسبوك وانستجرام إضافة إلى قيام المركز بالتوسع في انتاج وبث المواد السمعية والبصرية الهادفة لنشر ثقافة المعرفة. وعن الدور الذي تلعبه نظم المعلومات الجغرافية والبيانات المكانية في دعم التنمية الاجتماعية عبر المساعدة في اتخاذ القرار الصحيح المبني على التحليل المكاني بما يؤدي إلى التخطيط السليم وتحسين العائد على الاستثمار وتحقيق التنمية المستدامة شاهد الوفد عرضا مرئيا تحت عنوان (من البيان إلى الخدمة) حيث تطرق العرض إلى مفهوم البنية الوطنية للمعلومات الجغرافية والذي يرتكز على مشاركة وتبادل المعلومات والبيانات الجغرافية المكانية بين الجهات الأعضاء فيها وحيث تسمح هذه الخدمة بتحميل البيانات الجغرافية المكانية وفقا لمتطلبات قاعدة البيانات الجغرافية الوطنية وملكية البيانات.

وتطرق العرض إلى خريطة الأساس الوطنية الموحدة والتي دشنها المركز الوطني للإحصاء والمعلومات للجهات والهيئات والشركات الحكومية وشبه الحكومية والقطاع الخاص ومختلف فئات المجتمع، والبيانات المكانية المفتوحة التي أسهمت في خفض تكاليف تطوير التطبيقات الجغرافية لبعض المؤسسات الصغيرة والمتوسطة بحوالي 40%. وتطرق العرض كذلك إلى تجربة المركز الرائدة في تطبيقات الهواتف الذكية مثل تطبيق جولة في عمان الذي يقدم معلومات عن المواقع السياحية والخدمية والأثرية في السلطنة بالإضافة إلى تطبيقي (بنكي) و(وقودي) اللذين يتيحان للمستخدم خدمة الحصول على مناطق الخدمات البنكية وخدمة السيارات اعتمادا على المعلومات الجغرافية.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

 As a part of the Arab League Program to Promote the pioneering social experiences, the Centre for received a delegation of the officials of social development from Arab countries to review the experience of the Centre in supporting the comprehensive development march in Sultanate's economic and social arenas.

The visits took place as part of the bilateral exchange program which aims to share the pioneering social experiences under the umbrella of the Arab League. The delegation learned the role played by the Centre in terms of enhancing knowledge and organisational structure. They also got to know the Sultanate's experience in the statistical work and how to employ data to achieve the sustainable development targets by showing the decision makers the precise data and indicators, which in return enhances the development plans and the future visions of the Sultanate. Furthermore, the delegation got to know the services provided by the Centre to different segments of the society comprising both governmental and private institutions or individuals. "After accrediting the policies of social and economic development on the statistical programs and the data they provide and their role in achieving the sustainable development targets, the delegation was keen on visiting NCSI, highly appreciating the pioneering experience of the Centre ", Tarek Nabil Hassan al Nablsy, Consultant and Director of Development and Social Policies in the Arab League said.

 He said that the Arab league invited the Centre to attend a workshop on multi-dimensional poverty indicators, which will be held in Sharm Al Sheikh in Egypt to discuss relating indicators and data to support the policies of countries in order to achieve UN Sustainable Development Programme 2030. "The Centre plays a prominent role in supporting the Sultanate policies to achieve the targets of 2030 sustainable development plan. Moreover, the center is also invited to allow the Arabian countries to benefit from its experiences in this field, especially that the workshop will include all the statistics officials in different Arabian countries", he added. The delegation also watched some audio-visual presentations, they understood the strategy based on building statistical abilities and national databases employing modern technology and transparency in providing data and documenting the statistical work through "Who are we" presentation.

 Later, the delegation was introduced to some of the phases of statistical business, which starts by creating the statistical number, then creating information that leads to creating knowledge. In addition to briefing about the issues issued by the Centre, whether the ones related to periodical statistics or the analytical studies. The presentation also included some upcoming projects that are executed by the Centre, like the electronic census 2020 and the related projects. The delegation was also introduced to the role of the Centre in hosting the National Centre of Competitiveness which is concerned with improving competitiveness in the Sultanate and supervising it in the system of international indicators, along with suggesting necessary laws and policies, measuring and following up with the competive ability in the Sultanate on both the regional and international levels, building national abilities in the field of enhancing competitiveness and analyzing the international reports.

 Moreover, the delegation was introduced to one of the most important mechanisms of providing information which is represented in the successful partnership with local and foreign media that work on covering all the events that the Centre participates in, and to publish the periodic reports and data issued from the Centre. This was through a visual presentation entitled: "We are wherever you are". The presentation also detailed the Centre experience with various social media avenues including WhatsApp, Facebook and Instagram besides its experience in smart phone applications. They also held discussions based on the  AV presentations including the levels of knowledge and the partnership with media.

 Additionally, it also shed light on the role played by the geographical information system and spatial data in supporting the social development by helping making the right decision based on spatial analysis which in return leads to right planning and increasing the revenue, while achieving sustainable development. The delegation also watched a presentation entitled "From Statements to Services" that briefed the concept of the national structure of spatial information which relies on participating and exchanging information and spatial data between the members. "We are looking forward to benefit from the Centre 's pioneering experience in connecting indicators and data to supporting the country's policy to achieve the UN sustainable development plan", the Director of Development and Social Policies in the Arab League said. 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman