Details

المركز ينظم محاضرات في قانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية

NCSI organizes lectures in civil service law, regulations in cooperation with Ministry of Civil Services

11/13/2017

نظم المركز  سلسلة من المحاضرات التوعوية وذلك بالتعاون مع وزارة الخدمة المدنية لموظفي المركز في مجال قانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية. وتناولت المحاضرات التي استمرت خمسة أيام متواصلة عدد من المواضيع من بينها تصنيف الوظائف وموازنتها واختصاصات وزارة الخدمة المدنية وموضوع الوظائف المؤقتة وشاغليها. وتطرقت المحاضرات أيضا إلى مواضيع الإجراءات المتعلقة بالتعيين والترقيات والبدلات والنقل والندب والإعارة والتكليف والتدريب والبعثات الدراسية بالإضافة إلى موضوع الإجازات والتعويضات عن الإصابات وواجبات الموظفين وإجراءات انتهاء الخدمة.

وحول هذه المحاضرات واهمية تنظيمها قال: خلفان بن ناصر الوهيبي مدير عام المراجعة والمتابعة الإدارية بوزارة الخدمة المدنية إن البرنامج الذي جاء تنظيمه لموظفي المركز الوطني للإحصاء والمعلومات بدأ بموضوع نظام تصنيف وتنظيم الوظائف وموازنة الوظائف والتخطيط الوظيفي وتحديد الاحتياجات الوظيفية ومن ثم تطرق إلى مواضيع عقود التوظيف والوظائف المؤقتة وكيفية شغلها وكذلك الاختصاصات الواردة في قانون الخدمة المدنية واللائحة التنفيذية للجهات الحكومية ، وموضحا انه لا يقصد هنا الاختصاصات الواردة بموجب قوانين انشاء الوحدات الحكومية، مبيناً ان المحاضرات التي طرحت في هذا الجانب  تناولت بالتفصيل هذه القوانين واللوائح بهدف أن يكون الموظف على علم بهذه الاختصاصات.

وذكر الوهيبي إن المحاضرات تناولت حقوق وواجبات الموظف وفق ما ورد في قانون الخدمة المدنية حيث تناولت التعيين والرواتب والامتيازات مشيداً بالحضور الجيد والتفاعل من قبل الموظفين الذي يدل على اهتمامهم بمعرفة الأساليب الصحيحة لتطبيق قانون الخدمة المدنية.

وأضاف إن وزارة الخدمة المدنية تهدف من هذا البرنامج الوقوف على ممارسات قانون الخدمة المدنية وزيادة الوعي بالقانون الأمر الذي ينعكس إيجابا على بيئة العمل فحينما يكون الموظف على علم بما له وما عليه ومطلعا على القانون المعني به مع المعرفة بكيفية الممارسة والتطبيق فإن ذلك سيكون حافزا للموظف لأن يؤدي عمله بشكل أفضل.

وفيما يخص الترقيات قال خلفان بن ناصر الوهيبي إن المحاضرات تناولت ما ورد في القانون بهذا الشأن حيث أن الترقيات في القانون وجوبية وليست إلزامية كما أنه تم توضيح متى تكون الترقية مستحقة وكيف تتم الإجراءات في اصدار قرارات الترقية وما هي موانع الترقية بموجب القانون. 

كما قال مدير عام المراجعة والمتابعة الإدارية بوزارة الخدمة المدنية إن المحاضرات تطرقت إلى عملية استحداث الوظائف التي تبدأ بدراسة الموضوع من قبل وزارة الخدمة المدنية بعد تسلم الطلب من الجهة الطالبة ومن ثم التنسيق مع وزارة المالية في موضوع الاعتماد كما تم شرح أساليب استحداث الوظائف وكيفية توافرها وتحديد مدى الاحتياج وأهميتها من عدمه.

 وحول انعكاس هذا البرنامج على موظفي المركز قال الدكتور صالح بن علي الحراصي مدير الدائرة القانونية بالمركز الوطني للإحصاء والمعلومات إن البرنامج يأتي في إطار التعاون بين وزارة الخدمة المدنية والمركز الوطني للإحصاء والمعلومات بهدف توعية الموظفين حول تطبيقات قانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية وما يترتب عليه من حقوق وواجبات بالإضافة إلى الممارسات الإدارية التي تتم وكيف يجب أن تتم وفق القانون واللائحة التنفيذية.

كما قال إن مثل هذه الجهود التوعوية تزيل الغموض وعدم المعرفة بنصوص قانون الخدمة المدنية مما يؤدي إلى معرفة الموظف بما له من حقوق وما عليه من واجبات ما يؤدي إلى إزالة العديد من الإشكاليات وعدم الرضا ويجعل الموظف يعمل وهو واع بما يقوم به وبكل أريحية ودافع وظيفي للإنجاز.

وقال إن المركز الوطني للإحصاء والمعلومات وبالتنسيق مع وزارة الخدمة المدنية عمل على تنظيم هذه المحاضرات من أجل توعية موظفي المركز بقانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية وتعريف الموظفين بحقوقهم وواجباتهم وتطبيقات القانون مثمنا جهود وزارة الخدمة المدنية الذين وفروا الكوادر الفنية والوظيفية لإقامة هذه المحاضرات وعملوا على إيصال مفاهيم القانون إلى الموظفين مع توضيح ما يحتاج إلى شرح كما قال إن التعاون مستمر مع وزارة الخدمة المدنية من أجل إقامة المزيد من البرامج التي تتناول مواضيع أخرى مثل (نظام مورد) وأنظمة أخرى تخص الموظف وتفيدة في التعرف عليها وفهمها.

كذلك قال ناصر بن عبدالله الهلالي  مدير مكتب الرئيس التنفيذي والقائم بأعمال مدير دائرة الاستراتيجيات وتنمية الموارد البشرية وضمان الجودة بالمركز الوطني للإحصاء والمعلومات إن الهدف من إقامة هذه المحاضرات هو رفع مستوى وعي موظفي المركز بقانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية ، وحرصا من المركز على زيادة الوعي القانوني لدى موظفي المركز في كل ما يخص القانون الذي يمثل الإطار الحاكم في العلاقة بين الموظفين والمركز ، حيث تطرقت المحاضرات إلى كافة الأمور المتعلقة بحقوق الموظفين وكذلك الواجبات ومسؤوليات الموظفين، وذلك باستعراض جميع المحاور والفصول الواردة في قانون الخدمة المدنية ولائحته التنفيذية والتي تشمل إجراءات التعيينات والتوظيف والإجازات والمهمات الرسمية والبدلات والرواتب والعلاوات حيث تم تغطية هذه الأمور على مدار أيام انعقاد المحاضرات، مثمنا في الوقت نفسه تعاون وزارة الخدمة المدنية الموقرة في هذا الجانب بتوفير محاضرين طيلة فترة إقامة المحاضرات على مدار أسبوع عمل ..

من جانبه قال خالد بن سيف بن حارب المقبالي مدير دائرة الدراسات والمراجعة بوزارة الخدمة المدنية إن المحاضرات شهدت مناقشات من قبل الحضور حول موضوع التعيينات وآليات ومراحل إجراء التعيينات والتنافس على الشواغر الوظيفية وكذلك الوظائف المستثناة من شرط الإعلان بقرار من مجلس الخدمة المدنية كما تطرقت المحاضرات أيضا إلى إصابات العمل وانتهاء خدمة الموظف.

ومن المواضيع التي تم ايضاحها أيضا موضوع استحقاق الموظفين من محافظتي ظفار ومسندم لتذاكر سفر عند بدء وانتهاء الوظيفة او في الاجازات الاعتيادية وكذلك مسألة حصول الموظف على مؤهل علمي حيث ان تعديل الاعتمادات المالية متعلق بتقدير الإدارة واحتياجها للشاغر.

كما قال مرهون بن سالم الفارسي مدير مساعد دائرة عقود التوظيف بوزارة الخدمة المدنية إن المحاضرات تناولت بشكل مفصل موضوع الوظائف المؤقتة المتعلقة بمشاريع معينة أو فترات محددة للوحدات الحكومية والتي مرت بعدد من القرارات قبل أن تكون ضمن قانون الخدمة المدنية.

وقال إن هناك تواصلا مستمرا بين وزارة الخدمة المدنية والمركز الوطني للإحصاء والمعلومات وذلك لمعرفة التعديلات والاضافات التي تطرأ على القوانين واللوائح كما أن الجهود التوعوية ستستمر سواء كان في مجال القانون أو مجالات أخرى كالموارد البشرية لتكون الجهود التوعوية مكملة لعملية نشر القوانين.

من جانبه يقول مقبول بن محمود البلوشي مدير مكتب الأمن بالمركز الوطني للإحصاء والمعلومات إن لديه فكرة سابقة عن قانون الخدمة المدنية خاصة في إجراءات التعيين بحكم أن مكتب الأمن من ضمن الدوائر المعنية بعملية التعيين ولكن المحاضرات أضافت بعض التفصيلات مثل الوظائف المستثناة من عمل الإعلان قبل التعيين أو الوظائف التي يتم اختيارها من قبل الوزير أو وكيل الوزارة ومن في حكمهم مثل الخبير والمستشار ومدير المكتب والمنسق هذا بالإضافة إلى ضرورة التجديد السنوي للعقود المؤقتة.

وعبر مقبول بن محمود البلوشي عن شكره لوزارة الخدمة المدنية لتعاونها وجهود المحاضرين الذين لم يبخلوا بالرد على أي استفسار خلال أيام البرنامج معبرا عن تطلعه لاستمرار التعاون والتنسيق مع وزارة الخدمة المدنية لتحقيق الاستفادة.

كما ثمنت حسنية بنت مبارك السعدي كاتب شؤون مالية بالمركز الوطني للإحصاء والمعلومات هذا التعاون بين وزارة الخدمة المدنية والمركز الوطني للإحصاء والمعلومات حيث أن البرنامج عاد عليها بفائدة كبيرة من خلال معرفة حقوق وواجبات الموظف تجاه العمل كما أن المحاضرات بينت عددا من الجوانب المتعلقة بأداء العمل خاصة وأن وظيفتها تختص بالجانب المالي وكيفية التعامل مع الموظف في هذا الشأن بالإضافة على تبيان الحالات الاستثنائية.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

The Centre for organised a series of lectures by the Ministry of Civil Service for the Centre's staff in the field of civil service law and its executive regulations.

The week-long lectures, from October 29 to November 2, dealt with the functions of the Ministry of Civil Service, job classification, budget temporary appointments and occupants. The lectures also dealt with certain procedures related to recruitment, promotions, allowances, transportation, assignment, secondment, assignment, training and scholarships, as well as leave and compensation for injuries, staff duties and separation procedures.

Khalfan bin Nasser Al Wahaibi, Director General of Audit and Administrative Follow-up at the Ministry of Civil Service, briefed the staff on the system of classification and organisation of posts and the budget of posts and career planning and how to determine the functional requirements. He discussed the system of contract employment and temporary jobs and how to fill them as well as the competencies contained in the Civil Service Law and the executive regulations of government agencies (contained in the law and the regulation and not the terms of reference under the laws of the establishment of government units).

The lectures spelt out in detail about the Council of the Civil Service, the Ministry of Civil Service, the Heads of Government Units and the Ministry of Finance, so that the staff members are aware of these terms of reference and the role of the units, he said. He said that the lectures dealt with the rights and duties of the employee according to the Civil Service Law, which dealt with recruitment, salaries and privileges, and the good attendance and interaction by the attendees confirmed the interest of the staff of NCSI on the correct methods to implement the Civil Service Law. He added that the Ministry of Civil Service aims to clarify the practices of the civil service law and raise awareness of the law, which is positively reflected on the working environment. When the employee is aware of the law concerned and with the knowledge of how to practice and apply, it will be an incentive for the employee.

In terms of promotions, Al-Wahaibi said that the lectures dealt with what is stated in the law in this regard, as promotions in the law are obligatory and it was clarified when the promotion is due and how the procedures are carried out in issuing the promotion decisions and what are the contraventions of promotion under the law.

The director said that the lectures also dealt with the process of creating jobs that begin with a study by the Ministry of Civil Service after receiving the request from the concerned officials and then coordinating with the Ministry of Finance on the subject of accreditation and assessing the importance of the need for new jobs.

Dr. Saleh bin Ali Al Harasi, Director of the Legal Department of NCSI, reflecting on the lectures said that the programme falls within the framework of cooperation between the Ministry of Civil Service and the National Center for Statistics and Information to raise awareness about civil service law, of rights and duties in addition to the administrative practices and how they must be carried out in accordance with the law and the executive regulations. He also said that such efforts at creating awareness on the laws and regulations remove the ambiguity and lack of knowledge of the provisions of the Civil Service Law, which helps increase the employee's knowledge of his rights and duties, that helps remove many problems and dissatisfaction and makes the employee aware of what he does to achieve functional motivation.

Nasser bin Abdullah Al Hilali, Director of the Office of the Chief Executive Officer and Acting Director of the Department of Strategies, Human Resources Development and Quality Assurance at NCSI, said that the aim of these lectures was to raise awareness of the civil service law and its executive regulations among the staff members of the NCSI in all aspects of the law, which represents the governing framework in the relationship between the staff and the Centre. He said that the lectures dealt with all matters related to the rights of employees as well as their duties and responsibilities by reviewing all axes and chapters. The lectures also dealt with the provisions of the Civil Service Law and its executive regulations, which include the procedures of appointments, employment, leaves, official duties, allowances and salaries. All these were covered during the course of the lectures.

The NCSI, in coordination with the Ministry of Civil Service, organised these lectures in order to sensitise NCSI staff to the civil service law and its executive regulations and to familiarise employees with their rights, duties and application of law.  Al Harasi said that cooperation with the Ministry of Civil Service would continue to establish more programmes dealing with other subjects such as supplier system and other systems that would help create employee awareness.

Khalid bin Saif bin Harib Al-Maqbali, Director of the Department of Studies and Auditing at the Ministry of Civil Service, said that the attendees discussed the subject of appointments, mechanisms and stages of making appointments and competition for job vacancies as well as the functions excluded from the declaration requirement by a decision of the Civil Service Council. Among the topics discussed were the entitlements of employees from the governorates of Dhofar and Musandam to travel when assuming duties and at the end of duties or during regular holidays.

Marhoon bin Salem Al-Farisi, Assistant Director of Employment Contracts Department at the Ministry of Civil Service, said that the lectures dealt in detail with the subject of temporary jobs related to specific projects or periods of government units that passed a number of decisions before they were brought within the civil service law. He said that there was continuous communication between the Ministry of Civil Service and the NCSI in order to be aware of the amendments and additions to the laws and regulations. The efforts to create awareness will continue, whether in the field of law or other areas such as human resources.

Maqbool bin Mahmoud Al Baloushi, Director of the Security Office at the NCSI, said that he was aware of the civil service law, especially in the appointment procedures, since the security office was one of the departments involved in the recruitment process. However, the lectures helped in clarifying some details about jobs excluded from appointment or the functions chosen by the Minister or the Undersecretary of the Ministry and such persons as experts, consultants, directors of the office and the coordinator, in addition to the need for the annual renewal of the temporary contracts. He thanked the Ministry of Civil Service for its cooperation and the efforts of lecturers who did not hesitate to respond to any queries during the programme and expressed his hope for continued cooperation and coordination with the Ministry of Civil Service.

Hasniyah Mubarak Al-Saadi, Financial Affairs Writer at the NCSI, said that this cooperation between the Ministry of Civil Service and the National Center for Statistics and Information is invaluable. The attendees of the programme benefited greatly from becoming aware of the employee's rights and duties. The lectures also revealed a number of aspects related to work performance which deals with the financial aspect and how to deal with the employee in this regard in addition to the identification of special cases.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman