Details

بإصدار عن المنظومة المرورية ومجسم للمؤشرات .. المركزيشارك في معرض أسبوع المرور الخليجي الموحد

NCSI to promote road safety awareness At Gulf Traffic Week Exhibition

3/12/2017

انطلاقاً من أهمية تعزيز المعرفة الإحصائية في السلطنة وأهمية الشراكة المجتمعية بين مختلف القطاعات الحكومية والخاصة ومختلف أطياف المجتمع شارك المركز في المعرض المصاحب لفعاليات أسبوع المرور الخليجي الموحد تحت شعار (حياتك أمانة) والذي تنظمه شرطة عمان السلطانية خلال الفترة من 12 وحتى 16 من مارس الجاري في سيتي سنتر مسقط. 

كتيب ( المنظومة المرورية )

وتزامناً مع فعاليات أسبوع المرور الخليجي الـ 33  أصدر المركز كتيب (المنظومة المرورية ) تضمن العديد من المؤشرات الإحصائية مرتكزاً على ثلاث محاور هي الحوادث المرورية والطرق والمركبات ورخص السياقة، حيث أوضح الإصدار انخفاض عدد الحوادث المرورية بالسلطنة خلال الفترة من 2012 إلى 2016 ليصل بنهاية العام الماضي إلى 4 آلاف و721 حادثا مقارنة بـ6 آلاف و279 حادثا بنهاية العام 2015 و6 آلاف و717 حادثا بنهاية العام 2014 و7 آلاف و829 حادثا بنهاية 2013 و8 آلاف و209 حوادث بنهاية 2012.

الوفيات الناتجة عن الحوادث

وأوضحت المؤشرات أن 62% من الوفيات الناتجة عن الحوادث المرورية خلال العام 2016 كانت بين العمانيين مقابل 38% بين الوافدين كما أن 75% من الإصابات كانت بين العمانيين مقابل 25% بين الوافدين. وجاءت السرعة في مقدمة أسباب الحوادث والوفيات والاصابات إذ بلغت نسبة الوفيات الناتجة عنها نحو 55% والاصابات 63% .  كما يشارك المركز أيضا بمجسم عن مؤشرات المنظومة المرورية وملصق توعوي بالسلامة المرورية.  الجدير بالذكر أن البيانات الصادرة عن المركز تشير على أن عدد حوادث الطرق انخفض خلال شهر يناير 2017 بنسبة 28.2% مقارنة بنفس الفترة خلال العام 2016  ليصل عدد الحوادث إلى 318 حادثا نتج عنها 52 وفاة و251 إصابة مقارنة بنفس الفترة من العام 2016 التي شهدت 443 حادثا.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

​The (NCSI) will participate in the GCC Traffic Week exhibition to be held from 12-16 March 2017 at the Muscat City Centre.

Themed 'Your life is a trust' the event is organised by the Royal Oman Police at the Muscat City Centre as well as the Muscat Grand Mall, towards raising public awareness about traffic safety and issues.  Eng. Khalid bin Hilal Al Busaidi, Undersecretary of the Ministry of Interior, will inaugurate the traffic exhibition.

NCSI will have a stall at the venue, offering a wealth of information on Oman's traffic sector, through a series of publications, bulletins, leaflets and analysis reports. NCSI has been regularly participating in the traffic event as part of its efforts at enhancing statistical knowledge in the Sultanate and highlighting the importance of community partnerships between various government and private sectors. In preparation for the event, NCSI has published a report, incorporating a number of statistical indicators related to traffic covering roads, vehicles, road accidents, driving licenses and others.

According to the report, in 2016 over-speeding caused 55% of deaths on the road, while risky overtaking contributed to 10% of traffic related deaths. Negligent driving caused 15% of road fatalities. As a result of major initiatives by the Royal Oman Police aimed at increasing public awareness about traffic safety, the number of road accidents declined by 32.8% last year.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character  
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman