Details

للعام الثاني .. المركز الوطني للإحصاء والمعلومات مستمر في (الأيزو 9001:2015)

NCSI wins ISO 9001: 2015 certification for 2nd consecutive year

2/8/2018

​أوصت الشركة الألمانية "تي يو في انتر" التي تعد من أفضل المؤسسات على مستوى العالم في مجال منح شهادات الأيزو باستمرار منح شهادة الأيزو 9001: 2015 للمركز الوطني للإحصاء والمعلومات للعام الثاني وذلك بعد ان نجح المركز في اجتياز عملية التدقيق الخارجية.

وقد تمت عملية التدقيق الخارجية من قبل الشركة خلال الفترة من 27-28/ 12/2017م حيث اشتملت على سياسة الجودة وأهداف الجودة ودليل نظام الجودة والإجراءات الموثقة والنماذج ذات الصلة بنظام إدارة الجودة والسجلات والعمليات المتبعة في المديريات والدوائر حيث وجدت الشركة وبشكل كبير أن جميع هذه الأدوات تتطابق مع متطلبات معايير الجودة ولم تكن هناك حالات عدم مطابقة صغرى. ويعتبر هذا الإنجاز نتاج جهود بذلها جميع منتسبي المركز الوطني للإحصاء والمعلومات من أجل تحقيق أهداف وقيم المركز حيث ان حصول المركز على مراتب وشهادات متميزة لم يأتي من فراغ بل جاء من خلال السعي الدائم للتميز والرقي بالعملية الإحصائية والخدمات الأخرى التي يقدمها المركز وتقع ضمن اختصاصاته . وكان المركز الوطني للإحصاء والمعلومات قد حصل في بداية عام 2017 على شهادة الأيزو 9001:2015 التي تمنح للمؤسسات التي تطبق نظام الجودة الشاملة بحيث تستمر مدة الإجازة ثلاث سنوات يتضمنها زيارات من الجهة المناحة للشهادة (شركة تي يو في انتر) لعقد عملية التدقيق الخارجي وذلك للتحقق من أن متطلبات نظام إدارة الجودة يتم تحقيقها طبقا لمتطلبات معاير الأيزو 9001: 2015.

ويتم برنامج التدقيق على مرحلتين مرحله مبدئية ومرحلة دورية وتبدأ دورة التدقيق لثلاث سنوات مع بداية التدقيق الخاص بعملية منح الشهادة ويكون مبني على المتطلبات الموثقة من جهة المنح الخاص ( تي يو) طبقا للإرشادات الخاصة  بمواصفة الأيزو 9001:2015. الجدير بالذكر تعد أيزو 9001 إحدى مواصفات سلسلة أيزو والتي تعنى بالتنظيم الإداري في منشأة ما وتهدف لتقنين وتبسيط وربط وضبط وقياس الأنشطة الإدارية المكونة للعمليات الموثقة والتي تمّ فيها تحديد الصلاحيّات والمسؤوليات طبقا للوصف الوظيفي المحدد لكل وظيفة لتتمكن المنشأة من تحقيق أهدافها طبقا لتخطيط مسبق، مما يقلل الهدر في الموارد والوقت مع تحسين الأداء بشكل عام.

The National Centre for Statistics and Information (NCSI) bagged ISO 9001: 2015 certification for the second consecutive year, after passing the process of external evaluation and audit, by the German company TÜV InterCert, one of the top institutions in the world in the area of ISO certifications.

The external audit was done by the TÜV InterCert on December 27-28, 2017. This included evaluation of quality policy, objectives, system manual, authorised procedures and the models related to the quality management system, records and the processes used in the directorates and departments. The certification company found that all these tools and means conform to the quality standards and there were not even minor discrepancies.This achievement is the result of the efforts made by all those who are associated with the NCSI to achieve the goals. It became possible through the consistent efforts made for excellence and to achieve progress in the statistical work and other related services provided by the centre with full competence.

At the beginning of 2017, the NCSI was awarded ISO 9001: 2015 certificate, which is given to organisations, which implement the quality management system known as TQM system. This is with the validity period of three years when the officers of the TÜV InterCert keep visiting the organisation which gets this certification and keep doing external audit. This is to ensure that the requirements of the TQM system is fulfilled as per the criteria and standards of ISO 9001: 2015.The audit program comprised of two stages; initial and periodical. The audit cycle begins for three years with the beginning of the audit of the certification process. It is based on the requirements of the special grantee (TU) according to the ISO 9001: 2015 guidelines.The ISO 9001 certificate is one of the specifications of the ISO series which deals with organizational administration in an enterprise and aims to standardise, streamline, link, control and measure the administrative activities which constitute the authorised processes in which the powers and responsibilities were defined in accordance with the job description specified for each job to enable the organisation to achieve its objectives according to advanced planning, with least wasting of resources and time while improving overall performance. 


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman