Details

خلال الفترة من 4 -20 سبتمبر،، المركز ينفذ استطلاع ثقة المستهلك

NCSI consumer confidence survey underway

9/6/2018

بدأ المركز استطلاع ثقة المستهلك الذي يستمر حتى 20 سبتمبر ويستهدف المواطنين ممن هم في عمر 18 سنة فأكثر. ويعد مؤشر ثقة المستهلك من المؤشرات الهامة لأداء النشاط الاقتصادي.

ويهدف الاستطلاع إلى قياس التطور في الحالة المادية للأسر العمانية بين العام الماضي والحالي وكذلك العوامل التي تؤثر بالسلب أو الإيجاب في مستوى الاقتصاد العماني. كما يهدف الاستطلاع أيضا إلى التعرف على التوقعات المستقبلية للاقتصاد العماني والحالة الاقتصادية للأسرة في الوقت الراهن وقدرتها الشرائية للأجهزة المنزلية والسلع والسيارات إضافة على مدى توافر فرص العمل في الوقت الحالي والتوقعات المستقبلية لها. ويبلغ حجم العينة المستهدفة من الاستطلاع كحد أدنى 1500 مواطنا عمانيا من المقيمين بالسلطنة وموزعين على محافظات السلطنة وتم مراعاة تمثيل الذكور والإناث بالنسبة للمجتمع والفئات والمستويات التعليمية المختلفة. ويتم جمع البيانات باستخدام الهاتف.

ويتم حساب مؤشر ثقة المستهلك في السلطنة وفقا للمنهجية المتبعة في مركز بحوث المسوح بجامعة ميتشيجن بالولايات المتحدة حيث يتم حساب المؤشر العام لثقة المستهلك كمتوسط حسابي بسيط لثلاثة مؤشرات فرعية هي: مؤشر الأوضاع الاقتصادية الحالية ومؤشر مستوى دخل الأسرة ومؤشر توقعات المستهلك. تجدر الإشارة إلى أن المركز يقوم بشكل ربع سنوي بتنفيذ هذا الاستطلاع، حيث نفّذ في عام 2014 الدورة الأولى وكانت في شهر مارس. وترجع أهمية مؤشر ثقة المستهلك إلى دور سلوك المستهلك – المبني على توقعاته – من ناحية الإنفاق بأوجهه المختلفة في تحديد حجم واتجاه حركة الأسواق ومدى رواجها. فعندما يتجه المواطنون إلى إنفاق المزيد من الأموال فإن هذا يعني زيادة الطلب على السلع والخدمات المختلفة وهو ما يدفع إلى زيادة حجم/ عدد الوحدات الإنتاجية لمقابلة ذلك الطلب وهو ما يزيد من حالة الانتعاش الاقتصادي في المجتمع وبذلك يقدم مؤشر ثقة المستهلك رؤية مستقبلية للاتجاه الذي يسير فيه النمو الاقتصادي، وتتعاظم أهمية المؤشر عندما يتم حسابه ومتابعة تغيره بشكل دوري.

وبداية من الربع الأول من عام 2015، يتم حساب مؤشر ثقة المستهلك (وكذلك المؤشرات الفرعية) كرقم قياسي منسوب إلى الربع الأخير من 2014. فكلما زادت قيمة المؤشر عن 100 نقطة دل ذلك على تحسن قيم المؤشر نسبياً عن الفترة المرجعية وزيادة مستوى التفاؤل بخصوص الأوضاع الاقتصادية، ويحدث العكس عند انخفاض المؤشر عن 100، بينما ثبات قيمة المؤشر عند 100 يعني الحياد، أو عدم حدوث تغيير عن الفترة المرجعية. وقد تم اختيار الربع الأخير من عام 2014 ليكون فترة الأساس بسبب اتجاه المؤشرات إلى الاستقرار النسبي فيه مقارنة بالفترات السابقة من العام، وأيضاً لتلافي أثر توحيد رواتب موظفي القطاع المدني (الذي بدأ العمل به منذ أول يناير 2014) على قيم المؤشرات.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

The Centre is organizing the Consumer Confidence Survey 2018 from September 4 to 20, 2018. According to NCSI officials, the survey is intended to calculate the Index of Consumer Sentiment (ICS), which is a key measure of the state of economy.

The survey, which is conducted over telephone using mobile phones, is designed to assess the degree of satisfaction among the citizens with regard to the Sultanate's current economic status as reflected by inflation, employment opportunities, investment climate, economic policies pursued by the government, and the cost of living, among others. It also gauges the extent of public optimism regarding economic development in the short-term (one year). Consumer confidence index is a reflection of the behavior of consumers. An increase in customer spending leads to a rise in demand for various goods and services. This results in increased production and a rise in production facilities to meet that demand, which in turn aids the economic recovery process.

On the contrary, a decline in consumer spending leads to an economic downturn. Thus, the consumer confidence index offers a futuristic idea about the direction of economic growth. The sample size of the survey is 1,500 , including Omani nationals aged 18 or above, distributed across the 11 governorates. The survey error margin is limited to 3%. The methodology and formula used by NCSI to calculate the consumer confidence index have been developed by the Survey Research Center, University of Michigan, USA, and is widely used by national governments across the world. This enables global comparisons of the index obtained.  The methodology involves simple arithmetic average of three sub-indicators, namely current economic conditions index, household income level index, and consumer expectations index.

The survey assigns appropriate weight in terms of governorate, sex, educational levels (below secondary, secondary and above secondary), and age (less than 30 years, between 30 and 50, and above 50). NCSI will carry out quarterly surveys in order to follow up on the changes in indicator values. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman