Details

المركز الوطني للإحصاء والمعلومات ينفذ استطلاع الرأي حول رضا المنتفعين عن خدمات الاتصالات

NCSI implements a survey on the beneficiaries' satisfaction with telecommunications services

10/29/2024

يقوم المركز الوطني للإحصاء والمعلومات بالتعاون مع هيئة تنظيم الاتصالات بإجراء استطلاع يهدف إلى قياس مستوى رضا المنتفعين عن خدمات الاتصالات في سلطنة عمان، ويشمل هذا الاستطلاع خدمات الهاتف المتنقل والهاتف الثابت. يتم تنفيذ الاستطلاع على مرحلتين متتاليتين؛ حيث تبدأ المرحلة الأولى بقياس رضا المنتفعين عن خدمات الهاتف المتنقل، تليها المرحلة الثانية التي تتناول رضا المنتفعين عن خدمات الهاتف الثابت. وينفذ الاستطلاع خلال الفترة من 29 أكتوبر وحتى 28 نوفمبر من العام 2024.

يأتي هذا الاستطلاع في إطار تحقيق التوجيهات الاستراتيجية لرؤية عمان 2040، التي تهدف إلى تعزيز جودة الخدمات وتحسين مستوى الحياة للمواطنين والمقيمين. كما يسعى الاستطلاع إلى توفير مؤشرات إحصائية شاملة تساعد في فهم مستوى رضا المنتفعين عن عدة جوانب في خدمات الاتصالات، مثل جودة التغطية وكفاءة الشبكة، إضافةً إلى الأسعار ونظام الفوترة. كما يشمل التقييم طريقة استجابة المشغلين للشكاوى وطلبات المنتفعين بشكل يعزز من تجربة المستخدم ويرفع مستوى الرضا، مما يسهم في تحقيق أهداف الرؤية بتحسين البيئة الخدمية وتطوير بنية تحتية متقدمة.

كما يسعى الاستطلاع إلى قياس مستوى الرضا عن الخدمات التي يوفرها مزودو الاتصالات، بما في ذلك المرافق المادية، والأجهزة والمعدات، فضلاً عن أداء الموظفين وكفاءة التطبيقات الإلكترونية. وتأتي هذه الجهود استجابة لأحد محاور رؤية عمان 2040 المتمثل في بناء مجتمع رقمي قوي يوفر حلولاً تقنية متقدمة ويضمن استمرارية تحسين الخدمات لجميع فئات المجتمع.

يبلغ حجم العينة في كل مرحلة من مراحل الاستطلاع 2500 منتفع من المواطنين والمقيمين، ممن تتجاوز أعمارهم 18 سنة، مع مراعاة تمثيل الجنسين والفئات العمرية والمستويات التعليمية بشكل منصف عبر مختلف محافظات السلطنة. ويتم جمع البيانات عبر الاتصال الهاتفي بثلاث لغات: العربية، الإنجليزية، والأوردو عبر الرقم 24070515 خلال أوقات الدوام الرسمي. يُراعى في جمع البيانات السرية التامة للمعلومات وفقًا للمرسوم السلطاني السامي رقم (55/2019) الذي يكفل حماية خصوصية البيانات واستخدامها للأغراض الإحصائية فقط.


The National Centre for Statistics and Information (NCSI), in cooperation with the Telecommunications Regulatory Authority, is implementing a survey on the beneficiaries' satisfaction with telecommunications services in terms using mobile phones and fixed -lines phones.

The survey kicked-off since 29th October 2024, and will last to 28th November 024 in two phases. It includes two phase, the first phase for mobile phones and the second one is for fixed phones.

The survey aims to provide statistical indicators on beneficiaries' satisfaction with the level of telecommunications services for mobile phones and fixed phones in the Sultanate of Oman, by identifying beneficiaries' impressions about the level of coverage and network efficiency.

It also aims to identify the subscribers 'impression on  the applied  prices billing, and the mechanism of operators' dealing with beneficiaries' complaints and their requests, in order to contribute to enable the  decision-makers  to update legislative and regulatory frameworks that take into account the interests of beneficiaries and enhance their confidence in the services provided in the  sector.

The survey also measures the level of satisfaction with the services provided by the operators, the users' satisfaction with the physical facilities, equipment, employees' services and the electronic applications of service providers.

The sample size for each stage  includes a number of  2,500 beneficiaries of citizens and residents aged 18 years and above, across the  governorates of the Sultanate of Oman, where male and female representation was taken into account in terms of society, age groups and different educational levels..

The survey data is being collected via telephone calls in Arabic, English and Urdu languages, during official working hours through the telephone number:  24070515.

It is worth noting that all data will be confidential, in accordance with Article NO (11) in the Statistics and Information Law, issued by Royal Decree No. (55/2019), which stipulates:  "All individual data that is related to any statistics shall be considered confidential in accordance with the provisions of this Law. This data may not be published except in a composite form. It is prohibited to share them neither with any individual, governmental or non-governmental entity, nor to use them but for the statistical purposes. 


Give us your feedback
Your comment should not exceed 400 character
Powered by ahccinc.com
Newsletter Subscription

© (2017) All rights & Information reserved by National Center for Statistics and Information. Sultanate of Oman